Alles van Reusel - De Mierden
Bekijk de agenda
< oktober 2019 >
wk
ma
di
wo
do
vr
za
zo
40
 
1
2
3
4
5
6
41
7
8
9
10
11
12
13
42
14
15
16
17
18
19
20
43
21
22
23
24
25
26
27
44
28
29
30
31
 
 
 

Galerie De kunstkamer Hoogeloon - Chihiro Kondo “De gepenseelde lijn”

Galerie De kunstkamer Hoogeloon - Chihiro Kondo “De gepenseelde lijn”
Hoogeloon
- zondag 18 juni 2017

2 april t/m 18 juni 2017

Chihiro Kondo "De gepenseelde lijn"

Opening: zondag 23 april 15.00u door Fons Dewulf
U bent van harte welkom!

1994 afgestudeerd aan de Tama Art Universiteit te Tokyo ( Japanse schilderingen Nihon-ga. )

In 2013 verliet Kondo haar vertrouwde Japan voor het onbekende Europa. Daarvoor had zij zich reeds bekwaamd door uitgebreide scholing in de traditionele Japanse schilderkunst. Na het voltooien van haar opleiding aan de Tama Art universiteit te Tokyo, werkte zij onder andere samen met Takashi Murakami, één van Japans meest gevierde hedendaagse kunstenaars. Zij bekwaamde zich met groots technisch meesterschap in verschillende vormen van traditioneel schilderen, onder andere op zijden stof. Wanneer het meeste van haar werk verloren ging in het geweld van de tsunami te Fukushima in 2011, besloot ze te "herbronnen". Haar fascinatie voor de harmonische beeldtaal van de art nouveau dreef haar naar Europa.

 

Nadat zij in het zonovergoten Aix-en-provence uitgenodigd was om te werken aan muurschilderingen over de natuur van de Provence, bleef ze er hangen, verliefd op taal en natuur van mediterraans Frankrijk. Vanaf dat moment was zij gedreven om haar traditionele Japanse beeldtaal, gekenmerkt door overdadige, volgepropte composities en bonte kleuren, te verlaten. Sindsdien streefde ze naar een eigen stijl, een versmelting van haar Japanse traditie met verse, Zuid-Franse ideeën.

Twee drijvende motieven in haar werk.

Ten eerste probeert zij het Japanse concept voor ruimte, Ma, te verenigen met de beeldtaal van de Art Nouveau. In haar werk is leegte niet langer een taboe. Zij bakent altijd de ruimte in haar compositie af aan de hand van een ritmische afwisseling tussen volheid en leegte. Waar de afwezigheid van lijnen of kleur weinig plaats had in haar vroeger werk, is dit nu haar handelsmerk geworden.

Ten tweede benut Kondo onophoudelijk de symbolische aard van het Japanse schrift. Haar werken zijn vaak begeleid door Haiku gedichten die in geblokte formulering uitdrukking geven aan de beweging die in het werk tot uiting komt. Het Kanji-schrift waarin Kondo schrijft, zijn mini-kunstwerkjes op zichzelf: de symbolen stellen geen klanken voor, maar ideeën. Kondo laat soms elementen van die Kanji-symbolen terugkeren in haar spel van lijnen om zo de uitdrukking van de Haiku, het Kanji-teken en het afgebeelde natuurelement in hun samenspel te versterken. Iedere afgewerkte compositie is het resultaat van Kondo's rituele levensvorm.

Beide motieven in Kondo's werk hangen nauw samen met het centrale thema van haar werk: de eenheid tussen mens en natuur.

Galerie De Kunstkamer, hoofdstraat 49 5528 AH Hoogeloon. Open: za, zo, 13.00u-17.00u en op afspraak. www.galeriedekunstkamer.nl



« terug
Stichting Het Kompas
Flow Sleeping Bladel
Reijnders & Partners Bladel
Van Voskuijlen & Koekkoek Notarissen Bladel
Allesvan Hooge en Lage Mierde, Hulsel en Reusel voor verenigingen